O Worm Jacob!

 

                                              Soo Yong Kim

Even though your body was cut into two pieces,

Like worm you survived, O worm Jocob!

 

Indian Poet, Tagore called Korea, ‘The Lamp of the East’In his poem,

But now Korea is called, ‘The Lamp of the World”.

And became a strong wealthy nation.

Our motherland, the Republic of Korea!

 

Even though our peninsula surrounded by the sea

Had been attacked by foreign countries,

 

Our country survived standing firm against adversity

Like tumbler during the period time of long history.

 

The 38th parallel with barbed-wired entanglements

Divided our country into two parts

And it imprisoned both of us.

 

Since then, almost seventy years has passed and

Parents, brothers and sisters, husband and wife

Have been separated and spent time with tears and sighs

In the miserable tragedy.

Who could heal the broken hearts and glue back the pieces?

 

Their parents and siblings whom they loved the most

Passed away already and

 

Survived family buried their sorrows at heart.

Who could sympathize with their torment and agony?

 

O Heavenly Father! You pour your mercy and

Benevolence upon Korean people!

We wish You would bless us to lead to our unification

In the near future!

 

O Jacob! You made peace with Esau at last,

After you went through ups and downs in your life.

Admirable Jacob, you fulfilled Messiah’s genealogy.

 

We are very proud of our country that took after Jacob.

We wish we could sing a unification song hand in hand

All over our land in the very near future!

 

We wish we would pray Jacob’s prayer at the ford of the Jabbok

Arm in arm endlessly.

We would sing our anthem, “God protect and shield us.

Cheers to You, Long live Korea! ……”

 

 We inherited Jacob’s blessings!

Expecting that Epoch-making stroke in history to make peace

Between Jacob, South Korea and Esau , North Korea,

Unification would be fulfilled sooner or later.

 

We will exclaim, “Long live Korea! Cheers to Generation to generation!”.

 

 

*Korea has been divided into two parts, North Korea and South Korea after the Korean Was in 1950. Since then, Korean people have been aspiring eagerly to have unification of two countries as one nation.

 

In the Bible, Jacob and Esau were brothers. Esau was elder brother and Jacob was younger brother. Jacob took birth right for first-born from Esau for a bowl of red been porridge. Jacob ran away from him to Laban, his uncle who lived far away. They became opponents. Esau made up his mind to revenge Jacob someday. 20 years later, Jacob made a lot of money and made decision to return to his homeland. Esau heard Jacob was returning home and Esau was ready to kill him, Jacob, with his 400 subjects.

Before crossing the ford of the Jabbok, he kneeled down to pray to God about Esau who was ready to kill Jacob. God touched Esau. When they met together, they embraced each other and cried with forgiveness and happiness.    

*In the Bible, Isaiah: chaper 41, verse 14, "It is written, 'O worm Jacob'....".

*I won a Grand Prize for this poem.

지렁이에 대한 나의 수필 이곳에 옮겨 본다

14066438262_02ecfe2492.jpg

*Worm means earthworm. Even though the earthworm is cut in the middle,

it survives.

   지렁이 같은 야곱아,                         김수영   

 

   남가주에는 비가 겨울에 많이 오고 여름에는 좀처럼 안 온다. 그러나 어제 아침부터 비가 오더니 비가 오락가락하다가 그쳤는데 오늘 아침은 완전히 구름이 해를 가려 비를 뿌리기 시작했다. 비가 많이 올 것 같지는 않았다. 여름에는 항상 날씨가 그랬으니 말이다.       

   모처럼 비에 나무와 화초가 활기를 찾고 생기가 돌아 활짝 웃는 것 같다. 아무리 스프링클러로 물을 주고 호스로 물을 뿌려도 그저 생명만 유지할 뿐 생기가 도는 것 같지가 않았다. 끝없이 물만 달라는 표정을 하고 행복해 보이지 않던 나무와 화초가 이렇게 완연히 표정이 달라질 수가 있을까.       

   사람들 가운데도 비를 뿌려 생명을 주는 사람들이 있고 물을 뿌려 겨우 갈증만 해소하는 사람들이 있다고 비교해 보니 잔잔한 미소가 입가에 머문다. 나는 과연 비를 뿌려 생명을 주는 사람에 속하는가 아니면 겨우 물만 주어 갈증만 추겨주는 사람인가 생각해 보았다. 부끄럽게도 아무 곳에도 해당이 안 되는 것 같아 이왕이면 비를 뿌려 생명을 주는 사람이 되는 것이 좋겠다고 생각해 본다.        

   모처럼 비에 지렁이가 기어 나와 차고 앞 드라이브 길 위에 꿈틀거리고 있었다. 이곳에서는 한국처럼 지렁이가 많지 않아 보기 힘든데 귀한 지렁이가 나타나서 한참을 들여다보다가 성경 말씀 구절이 생각났다. 성경을 읽다가 우리의 두뇌로 이해가 안 될 때 당황할 때가 있다. 그 중에도 요한계시록은 가장 난해한 책으로 간주한다. 셩경의 해박한 지식과 성령님의 도우심 없이는 풀이가 어렵기 때문이다.       

   성경을 읽다가 가장 쉬운 문장인데도 단어 하나하나가 무엇을 의미하는지 이해가 안 될 때가 종종 있다. 이사야 41장 14절에 다음과 같은 말씀이 있다. '지렁이 같은 너 야곱아, 너희 이스라엘 사람들아 두려워 말라 나 여호와가 말하노니 내가 너를 도울 것이라 네 구속자는 이스라엘의 거룩한 자니라.'        

   왜 그 많은 생물 가운데 하나님의 선민인 이스라엘 백성을 지렁이에 비교했을까 하고 나는 지렁이에 관해 관심을 두기 시작했다. 한국에 사는 친구가 화원을 운영하는데 한번은 대화 중에 지렁이에 대해 언급하자 나는 적이 놀랐다. 지렁이가 그렇게 유익한 생물인지 몰랐기 때문이다. 아프리카에서 지렁이를 수입해 온다는 것이다.  한국에도 많은데 왜 하필이면 그 먼 나라에서 수입까지 해서 무엇에다 쓰려고 그 징그러운 지렁이를 수입해 오느냐고 반문해 본 적이 있다.        

   지렁이를 땅속에 묻어두면 땅이 비옥한 땅이 된다고 했다. 많은 구멍을 내어 땅이 숨을 쉬게하게 할 뿐 아니라 음식물 쓰레기를 묻어두면 과일 껍질과 찌꺼기 채소를 먹어치우고 특히 수박을 좋아한다고 했다.  음식물 찌꺼기를 먹고 난 다음 기름진 배설물, 분변 토를 만들어 각종 무기질이 풍부한 비료를 만들어 낸다고 했다.        이렇게 신기한 지렁이에게는 몸 일부가 새로 자라게 하는 능력, 저절로 낫게 하는 능력이 있다는 것이다. 지렁이는 몸 일부가 잘려나가도 자기 몸 전체의 상당 부분을 다시 자라게 할 수 있는데, 우리는 왜 새끼손가락 하나라도 다시 나게 할 수없을까. 지렁이의 생존이 우리보다 더 중요하기 때문일까 나 자신에게 반문해 보았다. 지렁이야말로 인간을 위해 하나님이 창조하신 생물이란 것 깨달았다. 징그럽기만 하던 지렁이가 한없이 고맙게 생각이 들면서 지렁이게 더 는 소금을 뿌려 죽이지 말아야지 다짐했다.        

   하나님께서 지렁이의 속성을 다 아시고 ‘지렁이 같은 너 야곱아,’하고 부르셨던 것을 생각하면 난해가기만 하던 이 말씀이 쉽게 풀리면서 하나님께 감사하지 않을 수 없다. 하나님의 선민으로 택함 받은 이스라엘이 바벨론 70년 포로생활 할 때나 이웃 나라 강대국 앗 수루 나 메데 파사나  로마나 강대국의 침략을 받아도 재생력이 강한 지렁이처럼 다시 살아난다는 은유가 그 속에 숨어 있지 않을까. 땅속에서 구멍을 뚫어 땅을 숨 쉬게 만들고 분변토로 비료를 만들어 식물에 영양분을 공급하는 지렁이. 이스라엘이 하나님 말씀으로 모든 죽어가는 생명을 살려낸다는 뜻이 또한  숨어있지 않을까 생각하고 회심의 미소를 지었다.       

   하나님 말씀은 아무렇게나 던져진 말씀이 아니다. 말씀 한 마디  한 마디가 성령의 감동으로 써여진 계획된 말씀이라 우리들의 영의 양식이 되는 것이다. 히브리서 4:12 절 말씀을 명상하면서 지렁이를 더는 죽이지 말고 살려 두어야지 결심해 본다. 

    “하나님의 말씀은 살았고 운동력이 있어 좌우에 날 선 어떤 검보다 도 예리하여 혼과 영과 및 관절과 골수를 찔러 쪼개기까지 하며 또 마음의 생각과 뜻을 감찰하나니”                                                                                                                                                                                                                             

댓글 0

목록
번호 제목 글쓴이 날짜 조회 수
398 송년회에서 웃지못할 헤푸닝 [3] file 김수영 2017.03.30 18848
397 섬진강 메기 매운탕 [1] file 김수영 2015.10.19 7713
396 나에게 날개가 있다면 file 김수영 2014.06.08 7490
395 야영지의 행운(The Luck of Roaring Camp) [2] 김수영 2016.07.27 7195
394 자마이카 꽃잎 차 김수영 2010.09.22 1589
393 Mystery of King Tutankhamun [1] 김수영 2017.03.30 1587
392 악명 높은 앨커트레즈 교도소 김수영 2010.11.18 1461
391 고 장왕록 교수님 회상 - 장영희 교수의 타계를 애도하며 김수영 2011.11.05 1424
390 된장 담그기 김수영 2010.03.15 1397
389 주전자속의 개구리 김수영 2010.04.23 1393
388 헤밍웨이와 키웨스트(Key West)섬 김수영 2010.03.02 1329
387 스코필드 박사와 에델바이스(Edelweiss) 의 추억 김수영 2010.02.22 1313
386 포인세티아 역사와 유래 김수영 2010.12.13 1302
385 산호성(Coral Castle)과 사랑의 기적 김수영 2010.03.02 1250
384 곡선의 아름다움/롬바드 꼬부랑 길(Lombard Crooked Street) 김수영 2010.08.21 1250
383 말의 위력/유대인들이 왜 이차세계대전 때 아우슈비츠 수용소에서 대량 학살당했나? 김수영 2010.05.10 1240
382 고목나무에 핀 꽃/사순절을 보내며 김수영 2010.03.20 1213
381 꼴, 끼, 깡, 꾀, 끈, 꿈의 미학 김수영 2010.11.18 1191
380 바람의 빛깔 file 김수영 2016.06.07 1163
379 향나무, 그향기/여행기 김수영 2010.09.19 1142